Centre d’aide aux Personnes (CPA/4604)

Samen stap voor stap

Geschiedenis

Oprichtingsgebeurtenis

In de jaren 80 zet Ghislaine Radoux-Rogier, lid van de Maranatha-gemeenschap en weduwe van een advocaat uit Charleroi die zeer sterk geëngageerd was ten dienste van de armen, haar werk voort in Brussel. Zij ontvangt mensen in nood.

Geleidelijke organisatie

Zeer veel toewijding, maar weinig organisatie! Pater Lambert, stichter van de Maranatha-gemeenschap, vraagt Guy Leroy om Ghislaine Radoux-Rogier te helpen. Samen met enkele vrijwilligers richt Guy Leroy een structuur op om mensen te begeleiden.

Na zijn priesterlijke wijding in 1984 breidt Pater Guy de hulpverlening uit naar de begeleiding van daklozen en kansarmen in de wijk van de Magdalenakerk in het centrum van Brussel, waar hij als priester actief is. Dit is de aanzet tot de oprichting van Accompagner.

2000

Een nieuwe gelegenheid biedt zich aan. Op internationaal niveau zet de Congrégation des Religieux de l’Assomption aan om projecten op te richten specifiek voor de armsten. Het project van begeleiding op het terrein in Brussel wordt hierbij weerhouden.

Een internationale vereniging zonder winstoogmerk (ivzw) « Accompagner » ziet het daglicht. Haar opdracht is om mensen in moeilijkheden te begeleiden bij al de stappen die zij moeten ondernemen om hun rechten te vrijwaren en hen in staat te stellen hun autonomie van handelen te herwinnen en hun verantwoordelijkheid op te nemen in de maatschappij. Op deze manier wordt er van een gerichte naar een permanente vorm van hulpverlening overgegaan.

2001

Er wordt een lokaal gehuurd Er worden professionele medewerkers aangeworven. Een stijgend aantal verzoeken om hulp. Een efficiëntere en nog beter gestructureerde organisatie ziet het daglicht.

2004

De NGO « Action Vivre Ensemble » erkent de relevantie van de dienstverlening door Accompagner en kent haar een financiële steun toe die eveneens in 2007 en 2009 toegekend zal worden.

2006

De ivzw geeft de fakkel door. Een Belgische vzw, « Les Amis d’Accompagner », wordt opgericht om het begeleidingswerk op nationaal niveau over te nemen en te ontwikkelen. De grootste prioriteiten zijn: een grotere betrokkenheid van vrijwilligers bij het project bewerkstelligen en de duurzaamheid ervan verzekeren.

2007

De Koning Boudewijnstichting erkent de specificiteit van ons werk met de toekenning van een financiële steun met middelen uit haar Armoedefonds. Onze vzw krijgt eveneens de Prijs voor Burgerzin van de gemeente Koekelberg.

2009

De vereniging Les Amis d’Accompagner wordt voor twee jaar onder het meterschap van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid geplaatst.

2010

De vereniging wordt door de gemeente Koekelberg geselecteerd in het kader van het Gemeentelijk Plan voor « Sociale Cohesie 2011-2015, » georganiseerd door de Franse Gemeenschapscommissie (CoCoF). Het werk ten voordele van nieuwkomers wordt aangemoedigd en « Les Amis d’Accompagner » wordt erkend als “vereniging van openbaar nut”.

2011

Op 15 mei viert het vzw tien jaar inzet ten voordele van de minst gegoeden. Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid verlengt haar Hoge Bescherming van “Les Amis d’Accompagner” voor nog eens vijf jaar. « Les Amis d’Accompagner » sluit eveneens en samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar met de NGO « Action Vivre Ensemble ».

2012

Dit is het Jaar van de Vrijwilliger ! Deze laatsten worden steeds talrijker en engageren zich meer en meer in de dagelijkse werking van onze vereniging. Het werk met partners wordt steeds intenser en hun aantal neemt toe. Op financieel vlak krijgt de vereniging van de FOD Financiën toestemming tot het uitreiken van fiscale attesten voor giften.

2013

De vereniging vernieuwt haar werking. Vanaf nu werken twee dienstenzij aan zij in onze lokalen. Het beheer van de sociaal juridische oriëntatie (hulpverlening) wordt verzorgd door vijf vrijwilligers. Het beheer van de Dienst Partners wordt verzekerd door de verantwoordelijke voor de relaties met die partners. Ze ontvangt de hulpvragen die uit het netwerk van partnerorganisaties voortkomen. De operationele verantwoordelijke coördineert en superviseert het geheel.

2014

Activiteit alom ! Nous devenons membre de l’Association pour une éthique dans la récolte des fonds (AERF).

Twee « uitzonderlijke » stappen worden ten gunste van ons gezet : enerzijds vanwege « Dokters van de wereld » en anderzijds vanwege een jonge Franse vrouw, lid van « Jeunes à travers le monde ». Twee tekens van erkenning van de efficiëntie van onze actie. We werken eveneens samen met de Franstalige katholieke Media.

NWe verbeteren onze werkmiddelen en informatiekanalen : vernieuwing van onze website, video’s over onze vereniging…

2015

Zonder enige twijfel “het jaar van de erkenning” van ons project en van al het werk dat gedurende 15 jaar werd gerealiseerd! Onze nieuwe erkenningsaanvraag in het kader van het project voor sociale cohesie (CoCof) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (2016-2020) via de gemeente Koekelberg wordt aanvaard, terwijl Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid haar Hoge Bescherming vanaf april 2016 voor een periode van vijf jaar heeft vernieuwd. Bovendien aanvaardt de raad van bestuur van het Brussels Forum voor Armoedebestrijding (FBLP) – of het Forum – onze lidmaatschapsaanvraag. Op zijn verzoek zetelen we in de commissie voor de toekenning van sociale woningen van de gemeente Koekelberg. Tot slot slaat de Vereniging ‘een nieuwe weg’ in met de Europese subsidie van Give Eur-Hope (GEH).

2016

In dat jaar wordt onze kandidatuur voor de Brusselse Raad voor Sociaalpolitieke Coördinatie (BRSC) aanvaard en tegelijkertijd werken we hard aan ‘interne versterking’. Zo wordt een welkomstcharter voor gebruikers opgesteld en wordt de organisatie van een driemaandelijkse supervisie van onze sociaal juridische medewerkers door een psycholoog en van nieuwe driemaandelijkse ‘ronde tafels’ voor vrijwilligers (intervisies) afgerond. En omdat onze ontwikkeling meer ruimte vereist, worden er nieuwe kantoren ingericht, bemeubeld en uitgerust op de 1e en 2e verdieping van ons onthaalbureau.

Tot slot is er nog de publicatie van een casestudy door een van onze vrijwilligers: « L’intégration des réfugiés dans la société à l’épreuve de la réalité. Quel rôle du bénévolat? als “Getuigenis van de begeleiding van een familie van vluchtelingen”.

2017

De Vereniging krijgt nieuwe officiële erkenningen via :

  • het verkrijgen van een ‘initiatiefsubsidie’ van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) in afwachting van de samenstelling van ons dossier voor de erkenning als CAW (Centrum voor bijstand aan personen – Centre d’aide aux personnes);
  • de aansluiting bij de Fédération des Services sociaux (FDSS – Federatie van Sociale Diensten) dat alle erkende Brusselse en Waalse sociale en psychosociale diensten bundelt ;
  • de erkenning door de FOD Financiën met het oog op de verlenging van de toelating om fiscale attesten af te leveren voor de jaren 2018 tot 2023.

Vooral de erkenning door onze ‘peers’ is vermeldenswaardig! Sinds 2014 werden 42 partnerschapsoverrenkomsten afgesloten o.a. met Fedasil, Convivial, Dokters van de Wereld, SIREAS, Centre Ariane, Via, BAPO/BOOD, Samusocial, tal van OCMW’s, ziekenhuizen, medische centra en diverse verenigingen.

2018

Doordat ons onthaalbureau niet voldeed aan de zeer strenge goedkeuringsvoorwaarden als CAW (CAP), in het bijzonder de architecturale en stedenbouwkundige regels, moesten we op zoek gaan naar een nieuw pand. Die zoektocht, die in 2017 begon, werd na een jaar eindelijk afgerond: het pand in de Sergijselsstraat werd gevonden en de verkoopakte werd in mei 2018 ondertekend. Maar nog even geduld: alles moet nog ontworpen, gepland en gebouwd worden!

Een bezoek van de directie van de Europese Provinciale Raad van de Augustijnen van de Assumptie en twee cyberaanvallen op onze website zijn ook vermeldenswaard

2019

Dit jaar zal de annalen ingaan als een jaar dat ons in vele opzichten heeft geschokt :

  • Opnieuw een cyberaanval, deze keer met aanzienlijke schade tot gevolg
  • Nieuwe functionele structuur vereist door de positieve ontwikkeling van de vereniging. Er zijn nu drie afdelingen: Ontvangst en Sociaal Juridische Orïentatie (dienstverlening), Ambulante (Terrein)begeleiding Vrijwilligers-Relaties. De laatste afdeling wordt worden geleid door een medewerker in loondienst.
  • Nieuwe erkenningen die even divers als onverwacht zijn: we staan vermeld in de Brusselse bushokjes (op de kaart van het Gewest) en in het Bon Plan DUNE. We maken dus echt deel uit van het sociale weefsel van Brussel
  • Afsluiting van partnerschapsovereenkomsten met twee sociale verhuurkantoren om de toegang tot huisvesting voor onze gebruikers te vergemakkelijken
  • Bouwvergunning verkregen voor de nieuwe lokalen in de Sergijselsstraat.

2020

Het jaar van Covid-19! Hoewel we onze dagelijkse activiteiten flink moeten aanpassen om toegankelijk te blijven voor onze gebruikers, staan we toch niet stil:

  • Uitvoering van ons nieuwe actieplan 2020-2022 ;
  • Deelname aan de sociale noodlijn (“Allo ? Aide Sociale”) opgezet door de Fédération des services sociaux (FdSS) ;
  • Verhuizing In november naar het nieuwe pand in de Sergijselsstraat;

  • Inhuldiging van het nieuwe pand door de heer Ahmed Laaouej, Volksvertegenwoordiger-Burgemeester, en zijn beperkte team;;
  • Afronding van onze erkenningsaanvraag als CAW (CAP – Centre d’aide aux personnes) en indiening ervan bij de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC);
  • Start van de herziening van onze IT-infrastructuur en geleidelijke implementatie van de applicaties die nodig zijn om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

2021

Na het geleidelijk vertrouwd raken met de nieuwe ruimte is de 20e en 15e verjaardag van de verenigingen “Accompagner” “(Les Amis d’Accompagner” en “Accompagner.bxl”) een mooie bevestiging van het in al die jaren verwezenlijkte werk namelijk met :

  • De erkenning (voorlopig voor één jaar) als CAW (Centre d’aide aux personnes – CAP),
  • De verlengde toekenning van de Hoge Bescherming van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid voor een periode van vijf jaar

… en een nieuwe impuls om ons open te stellen naar onze gebruikers en collectieve en gemeenschapsprojecten :

  • Uitbreiding van de permanenties van de onthaal– en sociaal-juridische ondersteuningsdienst van 20 tot 30 uur per week;
  • Herberging van en samenwerking met het “wijkactiepunt” (Relais d’action de quartier” – RAQ), dat het “Alcov”-project (“Agir localement contre le virus” – Plaatselijke actie tegen het virus) van de Fédération des services sociaux (Federatie van Sociale Diensten) uitvoert;
  • Uitreiking van maaltijden aan behoeftigen in onze gebouwen, in samenwerking met de VZW Snijboontje (La Porte Verte) ;
  • Deelname aan de projecten “Café citoyen de Koekelberg”(Burgercafé Koekelberg ), “Béguinage”(Begijnhof), “Saint Ghislain” en “Bri-co” (Bureau de recherche et d’investigation des communs)

2022

We gaan maar voort!

Na een inspectie door Cocom krijgen we deze keer onze definitieve erkenning als CAW (Centre d’aide aux personnes – CAP) voor een periode van vijf jaar!

En om de feestelijkheden compleet te maken, krijgen we enthousiast bezoek van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid en de minister van Sociale Cohesie, Nawel Ben Hamou!

Ook dit jaar willen we onze “Teambuildag” in de kijker zetten, die directie en medewerkers samenbrengt, en onze nieuwe betrokkenheid bij lokale en regionale projecten:

  • Jean Jacquet Duurzaam Wijkcontract ;
  • Indiening van het project “Wijkcomité Vanhuffel”;
  • Stadsvernieuwingscontract (CRU) project nr. 6..